És mizujs itthon?

‘Az ország legnagyobb hatalommal rendelkező embereit is felelősségre lehet vonni’

A News Corporation befolyása egész Nagy-Britanniát behálózta, lényegében árnyékállamként működött – derül ki abból a könyvből, amelyben Tom Watson parlamenti képviselő és Martin Hickman, az Independent újságírója új leleplezésekkel szolgál a Murdoch-féle médiabirodalom praktikáiról.

A korrupció és a hatalom története – jellemezte parlamenti képviselők, a brit és a külföldi sajtó színe-java előtt a Dial M for Murdoch címet viselő könyvét Tom Watson. A News Corp körül gyűrűző lehallgatási botrány politikai főszereplőjeként a West Bromwich East munkáspárti képviselője, Labour-alelnök maga is világhírre tett szert, amikor múlt év júliusában arroganciába hajló érdeklődéssel vezényelte Rupert és James Murdoch meghallgatását a parlament kulturális bizottságában. A tényfeltáró munkát Martin Hickman, a sajtóban és a rendőrség kötelékében tapasztalt visszaéléseknek kiemelt figyelmet szentelt Independent napilap újságírója végezte el.

Watson szerint a könyv – amely az 1954-ben bemutatott bűnügyi thriller, a Dial M for Murder (Gyilkosság telefonhívásra) címére játszik rá – bebizonyítja, hogy Rupert Murdoch vállalata, a News Corporation „mérgező intézmény”. Nem mindössze lehallgatásokról van szó, hanem arról is, hogyan mozgatott meg minden követ, politikai és médiakapcsolatait a News Corp a leleplezések eltitkolására.

Bár a lehallgatások, személyes adatok engedély nélküli megszerzése és nyilvánosságra hozatala – mellékesen pedig az emberek tönkretétele – évek óta folyt, detektívek csak 2005-ben, egy Vilmos herceg térdével kapcsolatos lényegtelen tudósítás nyomán figyeltek fel arra, hogy bűncselekmény történhetett. Ezután a News Corpnak még öt éven át sikerült leplezni a visszaéléseket. A botrány akkor tört ki, amikor kiderült, a hárommilliós példányszámú News of the World feltörte a 2002-ben elrabolt és meggyilkolt Milly Dowler mobiltelefonját, akadályozva ezzel a nyomozást.

Watsonnak láthatóan nem esett jól a Dial M for Murdoch által előásott egyik legnagyobb szenzációról beszélni. A News Corp, illetve annak nagy-britanniai érdekeltsége, a News International ugyanis 2009-ben a News of the World munkatársait arra utasította, hogy próbáljanak meg minden lehetséges lejárató információt megszerezni a parlamenti kulturális bizottság tagjairól, megtudni, ki meleg, kinek voltak házasságon kívüli kapcsolatai, ki vesztegethető meg. Hat riporter állt rá a témára, mindegyikükre két bizottsági tag jutott. Meg is zsarolták őket, sikerrel ásva alá a grémium által végzett vizsgálatot és félemlítve meg az egész parlamentet. A News International egy ideig úgy érezhette, mindent megtehet, mindent meg tud úszni – gyakorlatilag érinthetetlen.

A könyvben található „szaftos” és eddig ismeretlen részletek közé tartozik, hogy a News International kelet-londoni, wappingi főhadiszállásán létezett egy második e-mail szerver is, amely megőrizte a fő szerverről kitörölt üzeneteket. Rebekah Brooksszal, a News International jelenleg feltételesen szabadlábon lévő volt vezérigazgatójával kapcsolatban kiderül, hogy Rupert Murdoch emberei múlt év nyarán ajánlatot tettek Watsonnak: készek voltak koncként odadobni Andy Coulsont, David Cameron volt sajtóattaséját, ha a vörös hajú szépség sértetlen marad. Az ajánlat pikantériája, hogy elkerülhetetlenné vált lemondása előtt Brookst is a figyeltette a News International. A könyv szerint „a biztonsági embereknek naplót kellett vezetniük Brooks érkezéséről és távozásáról, a takarítókat pedig figyelmeztették, ne nyúljanak hozzá az íróasztalához és számítógépéhez illesztett lehallgatókészülékekhez”.

Nagy-Britanniában az egyszerre rendőri, parlamenti és független vizsgálat alatt álló lehallgatási botrányban eddig negyven letartóztatásra került sor. Utoljára éppen csütörtökön vette őrizetbe a rendőrség egy másik News International-kiadvány, a Sun bulvárlap udvari tudósítóját illegális kifizetések, két másik személyt pedig közhivatallal való visszaélés gyanújával. Bár a nyomozás még nem fejeződött be, Watson és Hickman arra a következtetésre jutott, hogy „a News Corporation befolyása az egész szigetországot behálózta, kénye-kedve szerint törhetett meg politikusokat, rendőröket és a közélet más szereplőit, így lényegében árnyékállamként működött. A történet tanulsága, hogy az ország legnagyobb hatalommal rendelkező embereit is felelősségre lehet vonni”.

forrás: nol.hu

One thought on “És mizujs itthon?

  1. .. az erősebb kutya esete …( a mondásra gondolok)… ez atörténet erről szól és nem rólunk, egyszerű emberekről…. bocsi!

Hozzászólás

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s